Пайдалуу маалыматтар

                                                     Адаптация ребёнка к детскому саду

Живя в семье в определённых, сравнительно устойчивых условиях, ребёнок постепенно приспосабливается к условиям окружающей среды. Между организмом и этой средой устанавливаются правильные взаимоотношения, происходит адаптация организма к окружающим влияниям. Организм ребёнка постепенно приспосабливается к определённой температуре помещения, к окружающему микроклимату, к характеру пищи и т.д. Под влиянием систематических воздействий со стороны окружающих ребёнка взрослых, у него образуются различные привычки: он привыкает к режиму, способу кормления, укладывания, у него формируются определённые взаимоотношения с родителями, привязанность к ним.

В случае, если установленный в семье порядок почему-либо изменяется, обычно поведение ребёнка временно нарушается. Эти нарушения уравновешенного поведения объясняются тем, что малышу трудно приспособиться к возникшим изменениям, у него не могут быстро затормозиться старые связи, а вместо них также сформироваться новые. Недостаточно развиты у ребёнка адаптационные механизмы, в частности слабые тормозные процессы и относительно мала подвижность нервных процессов. Однако, мозг ребёнка очень пластичен, и если эти изменения условий жизни происходят не так часто и не очень резко нарушают привычный образ жизни, то у ребёнка, при  правильном воспитательном подходе быстро восстанавливается уравновешенное поведение и не остаётся каких-либо отрицательных последствий, т. е. ребёнок адаптируется к новым условиям своей жизни. Анализ поведения детей в первые дни пребывания в детском учреждении показывает, что этот процесс приспособления, т.е. адаптация к новым социальным условиям не всегда и не у всех детей  проходит легко и быстро. У многих детей процесс адаптации сопровождается рядом, хотя и временных, но серьёзных нарушений поведения и общего состояния.К таким нарушениям относят:

нарушение аппетита (отказ от еды или недоедание)

нарушение сна (дети не могут заснуть, сон кратковременный, прерывистый)

меняется эмоциональное состояние (дети много плачут, раздражаются).

Иногда можно отметить и более глубокие расстройства:

повышение температуры тела

изменения характера стула

нарушение некоторых приобретённых навыков (ребёнок перестаёт проситься на горшок, его речь затормаживается и др.)

Длительность привыкания к новым социальным условиям, а также характер поведения детей в первые дни пребывания  в детском учреждении зависят от индивидуальных особенностей. Дети одного и того же возраста ведут себя по-разному: одни в первый день плачут, отказываются есть, спать, на каждое предложение взрослого отвечают бурным протестом, но уже на другой день с интересом следят за игрой детей, хорошо едят и спокойно ложатся спать, другие, наоборот, в первый день внешне спокойны, несколько заторможены, без возражений выполняют требования воспитателей, а на другой день с плачем расстаются с матерью, плохо едят в последующие дни, не принимают участия в игре, и начинают хорошо себя чувствовать только через 6-8 дней или даже позже. По всем этим признакам выделяются определённые группы, к которым принадлежит ребёнок по характеру поведения при поступлении  в детское учреждение. В зависимости от того, к какой адаптационной группе принадлежит ребёнок, будет строиться работа с ним. Очень часто встречаются ситуации, когда ребёнка нельзя однозначно определить в ту или иную адаптационную группу. Т.е. модель его поведения находится не «стыке» двух групп, т. е. является пограничной.  Своеобразный переход из одной адаптационной группы в другую показывает динамику развития процесса привыкания ребёнка к условиям детского учреждения. Далее приведена таблица, в которой представлены 3 адаптационные группы, о которых говорилось выше.

Ниже приведена информация, следуя которой родители и воспитатели сделают адаптационный период более лёгким и безболезненным. Итак, что должны знать и уметь родители:

Чем чаще ребёнок будет общаться со взрослыми,  детьми в квартире, во дворе, на игровой площадке, около дома т.е. в различной обстановке, тем быстрее и увереннее он сможет перенести приобретённые умения и навыки в обстановку детского сада.

Неформальное посещение детского сада. Т.е. прогулки по территории и сопроводительный рассказ о садике, причём рассказ должен быть очень красочный и, несомненно, позитивный. Старайтесь в своём рассказе показать ребёнку, как весело и хорошо другим детям в детском саду.

Т.к каждый поступивший ребёнок требует к себе внимательного индивидуального подхода, то принимать детей следует постепенно, по 2-3 человека, с небольшими перерывами (2-3 дня).

В первые дни ребёнок должен пребывать в группе не более 2-3часов.

Для первых посещений рекомендуются часы, отведённые дляпрогулок, игр. Это позволяет быстрее определить группу поведения ребёнка, наметить правильный подход и снять эмоциональное напряжение от первых контактов.

Установление эмоционального контакта ребёнка и воспитателя должно осуществляться в привычной обстановке в присутствииблизкого человека. В первый день кратковременное знакомствос воспитателем, направленное на формирование интереса к детскому саду, на установление контакта между ребёнком ивоспитателем в новой ситуации.

Очень полезны экскурсии по группе, в которых участвует воспитатель, родители и ребёнок.

Отрицательное влияние на течение адаптации, а также на поведение детей при поступлении в детское учреждение оказывает отсутствие единства системы воспитания в семье и в детском учреждении.

НЕОБХОДИМО:

до приёма выяснить режим, применяемый в семье, индивидуальные особенности поступающего ребёнка (анкета).

в первые дни не нарушать, имеющиеся у ребёнка привычки, нужно постепенно менять режим и приучать ребёнка к новому укладу жизни.

приблизить домашние условия к особенностям д/с: внести элементы режима, упражнять ребёнка в самостоятельности, чтобы он мог сам себя обслуживать и т.п.

 

Возвращаясь к вышеуказанной таблице, хочу заметить, что в зависимости от уровня навыков общения ребёнка, контакт, устанавливаемый с семьёй, должен быть дифференцирован, т.е.  в соответствии с группой адаптации ребёнка должны быть определены объём и содержание работы с семьёй. Так, по отношению к детям первой группы, нуждающимся в тесном контакте с близкими людьми, работа с семьёй должна быть более глубокой и объёмной, предусматривать тесный контакт членов семьи с воспитателями и психологом дошкольного учреждения.

Сразу хочу заметить, что не все  мгновенно увидят плоды своих трудов, адаптация некоторых детей может протекать от 20 дней до2-3 месяцев. Особенно, если ребёнок заболел, в процессе адаптации. Иногда, после выздоровления, ребёнку приходится привыкать заново. Но, хочу Вас заверить, что это не показатель. Не следует беспокоиться, глядя на ребёнка подруги, который с первых дней вошёл в новую среду без особых осложнений. Повторюсь, что все дети разные, каждый индивидуальность, к каждому нужен свой подход. Я думаю, что с Вашей помощью мы найдём ключик к каждому ребёнку. Богатый опыт и знания воспитателей, Ваша любовь и забота, иными словами согласованная работа с семьёй, опирающаяся на знания возрастных и индивидуальных особенностей, потребностей ребёнка и необходимых условий воспитания ребёнка до поступления в детский сад, позволит решить проблему адаптации на должном уровне.

При лёгкой адаптации поведение детей раннего возраста нормализуется в течение месяца, у дошкольников – за 10 – 15 дней. Отмечается  незначительное снижение аппетита: в течение 10 дней  объём съедаемой ребёнком пищи достигает возрастной нормы, сон налаживается в течение 20-30 дней (иногда и раньше). Взаимоотношения со взрослыми почти не нарушаются, двигательная активность не снижается,

3 адаптационные группы:гр.  эмоциональное состояние      деятельность  отношения со взрослым                отношения с детьми   речь      потребность в общении

  1. слёзы, плач отсутствует       отрицательные (ребёнок не воспринимает просьб воспитателя)                отрицательные              отсутствует или связана с воспоминан. о близких.     Потребность в общении с близкими взрослыми, в ласке, заботе.
  2. неуравновешен., заплачет, если рядом нет взрослого. наблюдение, подражание взрослым.                положительные, по инициативе воспитателя.            отсутствуют или положительные (ответные).                ответная (отвечает на вопросы детей, взрослых).     Потребность в общении со взрослым, в сотрудничестве с ним и получении  от него сведений об окружении.
  3. спокойное, уравновешенное предметная деятельность или сюжетно-ролевая игра. положительные, по инициативе ребёнка      положительные            инициативная (сам обращается ко взрослым и детям).     Потребность в общении со взрослым и в самостоятельных действиях.

 

Бала бакча менен баланын бакчага көнүшү.

 

Бала бакча менен баланы жасоо
Белгилүү бир, туруктуу шарттарда үй-бүлөдө тирүү, бала акырындап айлана-чөйрөнүн шарттарына жараша ылайыкташтырылат. Орган жана бул чөйрөнүн ортосундагы туура мамиле, айлана-чөйрөнүн таасирине организмдин көнүү жүрүп жатат белгиленет. Организмге баланын бара-бара приспосабливается карата белгилүү бир температурада жайлар, к-бүлөлөр айланасындагы микроклимату карата мүнөзү жана тамак-аш ж. б. Таасири астында туруктуу таасирлердин тарабынан айланасындагы баланын чоң кишилер, ага түзүлөт ар кандай адаттары: ал привыкает режимине карата, ыкмасы тамактандыруу, укладывания, ага түзүлөт белгилүү бир өз ара мамилелери ата-энелер менен байлануу аларга.
Эгерде үй-бүлөдө белгиленген тартип кандайдыр бир өзгөрсө, баланын жүрүш-турушу убактылуу бузулат. Бул бузуулар уравновешенного жүрүм-объясняются, мунусу малышу кыйын приспособиться карата пайда болгон өзгөрүүлөргө, ага, мүмкүн эмес тез затормозиться эски байланыш, ошондой ордуна аларга эле сформироваться жаңы. Баланын адаптациялык механизмдери, атап айтканда, тормоздук процесстер жана нерв процессинин кыймылдуулугу жетишсиз өнүккөн эмес. Бирок, мээ баланы абдан пластичен, жана эгерде бул өзгөртүүлөр жашоо шарттарын ишке ашырылса эмес да көп эмес, өтө кескин бузган привычный жашоо образы, анда балада, учурда туура тарбиялоо мамилеге тез калыбына келтирилет уравновешенное жүрүм-туруму эмес калат кандайдыр бир терс кесепеттерин, б. а. бала адаптируется карата жаңы шарттарга ылайык өзүнүн жашоо. Балдардын мекемедеги алгачкы күндөрдөгү жүрүш-турушунун анализи көрсөткөндөй, бул ыңгайлуулук процесс б.а. жаңы социалдык шарттарга көнүү бардык эле балдарда тез жана оңой болбойт. Көпчүлүк балдар адаптациялоо процесси менен коштолот, бирок убакыт, бирок олуттуу бузулуулардын жүрүш-турушу жана жалпы абалы.Мындай башаламандыктарга карата:
табиттин бузулушу (тамак-аш же начар тамактануудан баш тартуу)
уйкунун бузулушу (балдар уктап, кыска мөөнөттүү, үзүлмө уйку мүмкүн эмес)
өзгөрүү сезимдик абалы (балдар көп ыйлап, кыжырданып).
Кээде бир кыйла терең баш аламандыкты белгилей алат:
көбөйтүү дене температурасы
креслонун мүнөзүн өзгөртүү
кээ бир алынган көндүмдөрдү бузуу (бала казандан ойготуп калат, Анын сөзү баш кылат жана башкалар.)
Жаңы социалдык шарттарга көнүүнүн узактыгы, ошондой эле балдардын бала мекемеде жүргөн алгачкы күндөрдөгү жүрүм-турумунун мүнөзү жеке өзгөчөлүктөрүнө жараша болот. Балдары бир жана ошол эле курактагы өздөрүн боюнча турат: бир биринчи күнү плачут, отказываются айтканда, уктоого, ар бир сунуш бойго жеткен жооп бурным протестом, бирок азыр башка күнгө с интересом турушат үчүн игрой балдарды жакшы едят жана анда ложатся уктоого, башка, тескерисинче, биринчи күнү сыртынан спокойны, бир нече заторможены жок, каршы пикирлерди талаптарын аткарат тарбиячылар, ал эми экинчи күнү менен плачем расстаются энеси менен, жаман едят кийинки күндөрү кабыл албайт оюнга катышууну, жана башташат өзүнө жакшы сезе аркылуу гана 6-8 күндүн ичинде, же ал тургай кийинчерээк. Бардык ушул белгилер боюнча бала мекемеге келип түшкөндө жүрүм-турумунун мүнөзү боюнча бала таандык болгон белгилүү топтор бөлүнөт. Алар адаптер арматурасын сапатын, натыйжалуулугун жана тактыкты камсыздоо керек. Баланы тигил же бул адаптациялык топко бир беткей аныктоого мүмкүн болбогон кырдаалдар көп кездешет. Башкача айтканда, анын жүрүм-турум модели эки топтун «кошулган» эмес, б.а. чек ара болуп саналат. Бир адаптациялык топтон башка топко өтүү баланын балдар мекемесинин шарттарына көнүү процессинин өнүгүү динамикасын көрсөтөт. Андан ары, жогоруда айтылган 3 адаптациялык топтор көрсөтүлгөн дасторкон берилет.
Төмөндө маалымат келтирилген, анын аркасында ата-энелер жана тарбиячылар жасашат адаптация мезгили кыйла жеңил жана безболезненным. Ошентип, эмнени билип, ата-энесин билүү керек:
Ал көбүнчө бала болот общаться чоң кишилер менен, балдар менен батирде, короодо, бул оюн аянтчада, жакын үйдүн б. а. ар кандай жагдай, ошону тезирээк жана увереннее ал сможет которулсун алынган билгичтиктерди жана көндүмдөрдү кырдаалды балдар.
Балдар бакчасына формалдуу эмес баруу. Б. а. сейилдөө аймагында жана коштоп жүрүүчү аңгеме жөнүндө садике, анын үстүнө аңгеме болууга тийиш абдан красочный жана, албетте, жакшы. Өз аңгемесинде бала-бакчага кызыктуу, ошондой эле башка балдар сыяктуу балдарды көрсөткөнгө аракеттениңиз.
Т. к ар бир поступивший бала талап кылат карата өзү внимательного жеке мамилени, башкача кабыл алууга балдардын керек, бара-бара, 2-3 адам менен небольшими перерывами (2-3 күн).
Биринчи күндөрү бала топто 2ден — 3 сааттан ашпаган болушу керек.
Биринчи иш сапарлары үчүн оюн-зоок каралган саат сунуш кылынат. Бул тезирээк баланын жүрүм-туруму тобун аныктоо, туура мамиле түзүп, биринчи байланыштар сезимдерин сындырам.
Баланын жана тарбиячынын эмоционалдык байланышын аныктоо Көнүмүш жагдайда болушу керек. Биринчи күнү кыска мөөнөттүү знакомствос воспитателем багытталган түзүү кызыгуунун каралаевдин, белгилөөгө байланыштын ортосунда бала ивоспитателем жаңы жагдай.
Мугалим, ата-эне жана бала катышкан топ боюнча экскурсия абдан пайдалуу.
Адаптациялоонун жүрүшүнө, ошондой эле балдар мекемесине келип түшкөндө балдардын жүрүш-турушуна терс таасир тийгизип, үй-бүлөдө жана балдар мекемесинде тарбиялоо системасынын бирдиктүүлүгүнүн жоктугу келүүдө.
ЗАРЫЛ:
кабыл алганга чейин үй-бүлөдө колдонулуучу режимди, келип түшкөн баланын жеке өзгөчөлүктөрүн аныктоого (анкета).
алгачкы күндөрү бала адаттарын бузуп албашыбыз керек, акырындык менен режимин өзгөртүп, жаңы жашоого көнүп баланы үйрөнүшү керек.
приблизить үй шарттары карата өзгөчөлүктөрүнө д/с: киргизсин элементтери тартиптеги упражнять баланын өз алдынчалык үчүн ал алмак өзү өзүнө обслуживать ж. б.

Возвращаясь карата жогоруда көрсөтүлгөн таблицага кетейин заметить, бул деңгээлине жараша баарлашуу көндүмдөрүн баланын, контакт, белгилене турган үй-бүлө менен, керек дифференцирован, б. а. ылайык тобу адаптациялоо баланын аныкталууга тийиш көлөмү жана мазмуну үй-бүлө менен иштөөнүн. Алсак, балдарга карата биринчи топтогу муктаж менен тыгыз байланышта жакын адамдарды жумуш менен үй-бүлө болушу керек кыйла терең жана көлөмдүк, карасын тесный контакт үй-бүлө мүчөлөрү менен баарлашты жана психолог мектепке чейинки мекемелер.
Ошол замат мен бардык заматта өз эмгектеринин жемишин көрө албай турганын байкадым, кээ бир балдардын жасоо 20 күнгө чейин2 берет-3 ай. Өзгөчө, бала адаптациялоо учурунда ооруп калса. Кээде калыбына кийин, бала кайрадан көнүп калышыбыз керек. Бирок, мен бул көрсөткүч эмес, деп ишендирип кетким келет. Керек беспокоиться, глядя бала подруги саат, ал биринчи күндөн тартып кирди жаңы чөйрөгө жок өзгөчө кыйындоо. Дагы бир жолу бардык балдар ар түрдүү, ар бир индивидуалдуулугум, ар бир адамга өз мамилени талап кылат. Мен сиздин жардамы менен, биз ар бир балага бир ачкычы болот деп ойлойм. Бай иш тажрыйбасы жана билими тарбиячылардын, Сиздин сүйүү жана кам көрүү, башка сөздөр менен макулдашылган жумуш менен үй-бүлө, опирающаяся болгон билимдер курактык жана жекече өзгөчөлүктөрүн, баланын керектөөлөрүнө жана зарыл шарттарды баланы тарбиялоонун чейин келип түшкөн бала бакча, проблемасын чечүүгө мүмкүндүк берет адаптациялоо тийиштүү деңгээлде.
Оңой адаптацияланганда эрте курактагы балдардын жүрүм – туруму бир айдын ичинде, мектепке чейинки балдардын саны – 10 күндүн ичинде нормалданат-15 күн. Байкалат бир аз төмөндөшү аппетита: 10 күндүн ичинде көлөмү съедаемой бала тамак жетет курактык ченемдер соң налаживается ичинде 20-30 күн (кээде мурда). Кишилер менен өз ара мамилелер дээрлик бузулган эмес, кыймыл-аракеттери кыскарган эмес,
3 адаптациялык топтор: гр. балдар менен болгон мамиледе эмоциялык абалы балдар менен мамиле түзүүнүн зарылдыгы
1. слезы, плач терс жок (бала эмес, кулагы тең өтүнүчтөрүн тарбиячы) терс жок же байланыштуу воспоминан. жакын жөнүндө. Жакын адамдар менен баарлашуу, сүйүү, камкордук үчүн муктаждык.
2. Колдонулган адабияттар, жакын бойго жеткен эмес болсо, анда эсепке алуучу. чоңдорду байкоо, тууроо. оң, тарбиячынын демилгеси боюнча. жок же оң (жооп берген). жооп (балдардын, чоңдордун суроолоруна жооп берет). Улуулар менен мамиле кылуунун, аны менен кызматташууда жана андан айлана тууралуу маалымат алуунун зарылдыгы.
3. акырын, салмактуу Аты иш-аракет же сюжеттик-ролдук оюн. баланын демилгеси боюнча оң демилгелүү (чоң кишилер менен балдарга өзү кайрылат) Чоңдорго жана өз алдынча аракеттерге мамиле кылуунун зарылдыгы.